fredag, januar 02, 2009

NRK opplyser om sexkjøp

I Dagsrevyen 02.01.09 dekket NRK saken om at det ikke var noen gateprostituerte å se i Oslos gater natt til andre nyttårsdag, det etter at den nye loven som forbyr kjøp av sex trådde i kraft.

I saken viste NRK halvsladdete bilder av nake damer i seksuelle utfordrende stillinger og snakket om hvordan sexsalget nå har flyttet innendørs og kan fås kjøpt via internett.

Jeg reagerte så kraftig på dette innslaget at jeg ringte inn til vaktsjefen i Dagsrevyen og fortalte at dette innslaget er opplysende i forhold til hvordan man får kjøpt sex i dag (med andre ord at de med dette reklamerer for sexsalget).
Vaktsjefen sa, til min store forbauselse, at hun var helt enig med meg!

Videre fortalte jeg at bildebruken deres var upassende for fjernsyn i beste sendetid, og at de i bestefall burdet vært bedre sladdet, for de viste usladdede pupper.
Til dette svarte vaktsjefen at det ikke er forbudt i Norge å vise pupper. Jeg sa at jeg er klar over det, men at det finnes helt andre måter å vise pupper til våre barn på enn i de seksuelle fremtoningene som Dagsrevyen viser i beste sendetid når barn kan se på. (Da ble vaktsjefen taus.)

Også en telefonsamtale mellom en "kunde" (journalisten) og en prostituert ble spilt av i innslaget med ord som suging og runk. Slike ting kan opplyses om på andre måter enn å dra det ukritisk frem i et innslag i Dagsrevyen som med dette opplyser om sexsalg og hjelper med å gi prostitusjonen kunder ved å skape lyst i dem ved å vise bilder og spille av lydklipp om hvilke "tjenester" som tilbys.

Vaktsjefen husket ikke hvem som hadde laget innslaget, men hun skulle bringe min reaksjon videre.

Tilleggsopplysning
I Kveldsnytt var sakens vinkling og fremstilling mye mer objektiv. Jeg sendte e-post til redaksjonen og gav dem positiv tilbakemelding på det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter