torsdag, juli 16, 2009

Valgkampvideo skaper nødvendig oppstyr

Jeg er helt enig med min partifelle, Jan-Aage Torp. Så enten du stemmer i Oslo, eller i Akershus der jeg er 1. kandidat, eller i et annet fylke, stemmer du på en kandidat som vil bekjempe abort.

Toppoppslaget på 21-nyhetene på TV2 16. juli omhandlet denne videoen. Saken ligger også ute i skriftlig utgave på tv2nyhetene.no. Der sier Inger Lise Hansen (KrF):
- Jeg blir kvalm, men så blir jeg også litt sint, fordi dette er ikke måten å kommunisere på for å styrke menneskets rett til liv i dagens samfunn. Dette er ikke verdig norsk valgkamp.
Også Fremskrittspartiets Carl I. Hagen reagerer på videoen.
- Jeg liker den ikke. Jeg håper at personer som har måttet gjennomgå en abort skal slippe å se dette, sier han.
Hagen kan tydeligvis ikke ha sett hele videoen til Jan-Aage Torp, for der er det nettopp to kvinner som har gjennomgått abort som står frem med hvordan de opplevde abortene.
Valgforsker Frank Aarebrot sier at vi må tåle dette, og det er slike virkemidler små partier må bruke for å nå frem. Men han er rask med å legge til:
- Bildene blir så sterke at folk vender seg bort fra partiet. Så dersom man er for abort, så bør man egentlig håpe at abortmotstandere gjør mer av dette.

Det er helt forståelig at folk reagerer negativt på slike bilder. Det er derimot ufattelig at andre partier (også på høyresiden, og KrF) holder sannheten nede i urettferdighet for å få vinne stemmer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter